Łosoś, ipod i bullet pointy. Co jest najważniejsze w tworzeniu podcastów? – Zdalnie o onlajnie #043
Transkrypcja odcinka na dole wpisu.
➡️ Co mają ze sobą wspólnego łososie, ipody i bullet pointy?
➡️ Ile jest polskich podcastów?
➡️ Co mają wspólnego podcasty i Tik-Tok?
➡️ Jaki format podcastu wybrać ?
➡️ I dlaczego nie wpuszczą mnie już do Kanady?
Między innymi o tym rozmawiamy w tym odcinku Zdalnie o onlajnie. Moim gościem jest Jędrzej Paulus – podcast manager, twórca podcastów, podcasterem, podcastowym blogerem podcastuje.pl i autorem newslettera kurspodcastu.pl – słowem: człowiek-podcast.
—
LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/jedrzejpaulus/
Instagram:
https://www.instagram.com/jedrzej.paulus/
Blog:
https://podcastuje.pl/
Newsletter:
https://kurspodcastu.pl/
—
Najnowsze odcinki Zdalnie o onlajnie znajdziesz na:
– https://zdalnie.jpietroszek.pl/
– https://facebook.com/VireoMedia/
—
Zdalnie o onlajnie w formie podcastu odsłuchasz tutaj:
Spotify:
https://open.spotify.com/show/2CUILNoZEZ5E8oF2glF7c5
Google Podcasts:
https://www.google.com/podcasts?feed=aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8yZTQ0MjE0NC9wb2RjYXN0L3Jzcw==
Anchor:
https://anchor.fm/zdalnie-o-onlajnie
Breaker:
https://www.breaker.audio/zdalnie-o-onlajnie
Overcast:
https://overcast.fm/itunes1525424122/zdalnie-o-onlajnie
Pocket Casts:
https://pca.st/fwltcvep
Radio Public:
https://radiopublic.com/zdalnie-o-onlajnie-Gyqw3x
Janusz Pietroszek: Cześć, witam was bardzo serdecznie w kolejnym odcinku Zdalnie o Onlajnie. Ja się nazywam Janusz Pietroszek, a moim dzisiejszym gościem jest Jędrzej Paulus. Jędrzej jest podcast managerem, twórcą podcastów, podcasterem, podcastoblogerem podcastuje.pl i autorem newsletter Kurspodcastu.pl. Człowiek podcast Jędrzej, cześć!
Jędrzej Paulus: Człowiek podcast, człowiek mikrofon, dzień dobry, dobry wieczór, dzień dobry wieczór.
J.P.: Powiedz proszę czym się zajmujesz, chociaż domyślam się, że podcastami po tym krótkim wstępie.
J.P.: Bardzo ładnie nauczył mnie Paweł Tkaczyk. Tworzę podcasty dla marek i firm, pomagam markom i firmom tworzyć podcasty, jak również pasjonatą swoich wspaniałych rzeczy. Tworzę podcasty, robię podcasty od wymyślania do opublikowania.
J.P.: Może takie pytanie, które będzie banalne dla większości słuchaczy, ale może, może nie. Czym jest podcast? Czymże jest podcast?
J.P.: Najprościej według mnie to jest radio na życzenie, które masz najprawdopodobniej w swoim telefonie i jeszcze bez reklam, i jeszcze na dobre, ciekawe tematy, które Cię interesują, a najlepsze w tym wszystkim jest to, że możesz sobie słuchać, kiedy chcesz, a nie kiedy Ci dadzą.
J.P.: Czyli takie radiowe VOD, tylko bez […]
J.P.: Radiowe VOD, tak, coraz większa ilość podcastów zaczyna być jednocześnie video, jak i audio, ewentualnie wyciąga się, z video wyciąga się audio i wtedy też się robi z tego podcast, ale to trzeba umieć.
J.P.: I to jest dokładnie to, co robimy teraz, bo ja później wrzucam to video w formie Spotify właśnie podcastu. Powiedz, od czego się zaczęła się twoja fascynacja podcastami, czy jakby, kiedy pierwszy raz się spotkałeś z pojęciem podcastu i jaki to ma związek z Alaską?
J.P.: Z Alaską ma to taki związek, że się marzyła. Moja cała historia zaczęła się od skrobania łososia w fabryce łososia. TO był 2007 rok, pojechałem na wymianę studencką work and travel na Alaskę. Dlaczego na Alaskę? No z prostej przyczyny, nigdy mnie tam nie było. Pojechałem tam na Alaskę, zarobiłem ładne dolary podczas pierwszej kampanii podczas pierwszej kampanii skrobanie ryb. Kupiłem sobie Ipod 60 gb, to można było wtedy cały internet tam zmieścić. Ale tam trochę było słabo z internetem, więc udało mi się ewentualnie ściągnąć piosenkę Rihanny chyba wtedy: Umbrella. To wtedy była, tak Rihanna. No to była taka marna perspektywa enjoying your ipod experience i gdzieś obok pojawił się Shannon. Shannon facet z Arizony, radiowiec, notabene też podcaster, który mi powiedział, że wiesz co? To jest taka, takie podcasty Ci dam, takie radio na życzenie, no to ja się spytałem, o co chodzi, on mi wrzucił na tego Ipoda mnóstwo, mnóstwo plików MP3, ja wtedy patrzyłem i mi się kojarzyło raczej z torrentami, których oczywiście nie ściągam, bo nikt z nas nigdy nie ściągał torrentów, i z muzykę, a tutaj się okazuje, że gadają i cała następna kampania. Tam były dwie kampanie, na pierwszej zarobiłem mnóstwo kasy, kupiłem sobie Ipoda, a na drugiej już byłem zakochany w podcastach. Podczas skrobania tych ryb, podczas 16 godzinnej roboty, ja miałem słuchawki w uszach i nawinęło mi jakieś fajne rzeczy. Jestem osobą, która dużo słucha, która ma wrażliwy słuch, ja częściej słucham niż widzę. Ja pamiętam twój głos lepiej niż twarz. Podczas skrobania tych ryb 16 godzin dziennie, kilkadziesiąt gigabajtów tych fajnych, wartościowych treści do mnie mówiło. No i wróciłem z Alaski zakochany w podcastach, od 2007 roku to słuchanie podcastów, potem było tworzenie treści i tak z tego tworzenia treści dla takich firm jak Castrol, Volvo, Scania. Z tworzenia treści, kursów online wewnętrznych kursów zrodziło się to, że poczułem siłę audio, dobrych treści, które są przekazywane w formie audio dla innych. To jest wygodne i tak się narodziła myśl o założeniu podcastu, otworzeniu podcastu tak. Audio siedzę plus minu od 2015 roku, a bardzo aktywnie podcastuje od 2018.
J.P.: WIdzę, że pasje i jakby zawód często wiążą się z wyjazdami zagranicznymi do różnych dziwnych prac. Ja zacząłem filmować, gdy kupiłem sobie swoją pierwszą kamerę w dwa tysiące bodajże piątym chyba roku za truskawki i za pracę jako […]
J.P.: W niemczech byłeś?
J.P.: Nie, na zachodzie jeszcze dalej w Kanadzie. Kanadyjskie truskawki zbierałem i za pracę, oczywiście mniej pracowałem, bo nie mogłem, ale prawda…
J.P.: Pomagałeś tak? I w nagrodę dostałeś?
J.P.: W remoncie domu i dostałem ekwiwalent finansowy, więcej szczegółów nie podam, bo mi każą, że tak powiem.
J.P.: Bo nie pojedziesz do Kanady.
J.P.: Bo mnie nie puszczą z powrotem, chociaż nic tam nie trzeba od paru lat. No w każdym razie wracając do meritum. Zaczęło się od ryb i zaczęło się od Ameryki, bo w Ameryce te podcasty, one są zdecydowanie bardziej rozwinięte, ale widzę tendencję bardzo, bardzo taką w Polsce już, że tak powiem, że jest to temat mocno rozwojowy, bo sam gdzieś tam się natknąłem na jakieś podcasty no powiedzmy parę lat temu. Coś tam słuchałem, nie jestem jakiś super zafascynowany, aczkolwiek im bardziej im częściej rozmawiam z ludźmi, którzy słuchają czegoś takiego, tym bardziej, tym więcej sam zaczynam tego typu treści słuchać. Powiedz może, poza tym, że jakby tworzysz ten podcast na co dzień. Zrobiłeś też coś takiego, jak newsletter “kurs podcastu”, to może dla osób, które już są bardziej zainteresowane. Co w takim newsletterze można znaleźć, co ile on jest wysyłany, jak to wygląda?
J.P.: Kurs Podcastu to jest cotygodniowy newsletter kurs podcastu.pl, w którym ja się podzielę wiedzą, ja jestem z wykształcenie filologiem, więc jeszcze trochę umiem pisać, trochę umiem mówić, jednocześnie podobno mam bardzo radiowy głos. Tutaj nie chwalę się, tak mi mówią. Ja mam za dużo podcastowej wiedzy, która się marnuje. Pracuje w firmie escola, to jest po portugalsku szkoła i tam mamy taką zasadę. Dzielimy się wiedzą, ponieważ dzielisz się wiedzą i wiedza to jest jeden z niewielu rzeczy, które rośnie jeżeli się nią dzielisz. W kursie podcastu są porady, jak zrobić podcast, jak zrobić dobry podcast, jak tworzyć odpowiednie treści. Na przykład jak wykorzystać te treści wielokrotnie, żeby nie robić samego podcastu, a jednocześnie są to też moje autorskie obserwacje ze współpracy z klientami, z którymi, którym robię podcasty. Jak oni na przykład wykorzystują podcasty i włączają podcasty w swój biznes. Są osoby, z którymi współpracuję, to osobny podcast traktuję jako taką nieodzowną naturalną część swojego biznesu. Dodatkowa, co najmniej dodatkowy sposób do trafienia, do nowych klientów, do nowych osób, do.. Nowy kanał, może tak. Jeszcze nie zagospodarowany tak bardzo.
J.P.: O właśnie i tu myślę, że to jest bardzo ważna rzecz. To podobnie trochę, może to nie jest ten rodzaj medium, ale podobnie było z chociażby TikTokiem, z którego dużo osób, że tak powiem korzysta, a jeszcze parę lat temu, no wyśmiewali się z tego, że co to za tutaj dzieci tam skaczą, tańczą, teraz się okazuje no właśnie. Teraz się okazuje, że ci którzy się z tego nie śmiali tylko pokazali to marketingow, szczególnie, ze grupa docelowa na tym TikToku ich była to się okazuje, że zarabiają całkiem sympatyczne pieniądze na tym
J.P.: Wiesz, ja może nie zarabiam genialnych pieniędzy na podcastingu, ale jest to pewna część mojej wypłaty, moich zarobków. Chciałbym tak mocno podkreślić, że ja daję już słowo, że podcasty to nie jest prosta droga do zarabiania. To że ktoś mówi, że zarobił mnóstwo, 100 tysięcy pieniędzy, orzeszków, fistaszków, czegokolwiek. To są wyjątki. Podcasty to jest wspaniałe narzędzie do zwiększania zasięgów, do zwiększania ilości, ilości możliwości i to jest sens tworzenia podcastów. Po to się robi podcasty, że podcasty docierają do nowych osób i dzięki temu pojawiają się nowe możliwości, a twoją zasadą, twoją zabawą, twoim zadaniem wtedy jest przekuć te możliwości w zarobek. Dlaczego nie?
J.P.: Właśnie o to nawet bardziej mi chodziło, że jakby jest jeszcze dużo do zagospodarowania na tym rynku, bo o wiele trudniej jest wejść na przykład i zostać znanym youtuberem w dzisiejszych czasach, niż znanym podcasterem. Ja nie wiem jak zostać znanym podcasterem, bo jeszcze nie jestem, a chciałem na przykład, ale zakładam, że jest łatwiej ze względu na to, że jest mniejsza konkurencja i nie ma jeszcze aż takich jakby.. Jakby próg wejścia jest nieco niższy, przynajmniej na razie i myślę, że to będzie dosyć krótki moment w historii.
J.P.: Tak, tak jeśli mówimy o ilości blogów to mamy no w Polsce, z pewnością mamy setki tysięcy blogów. Na świecie mamy tych blogów, o jejku chyba tam, na jednego człowieka przypada siedem blogów. Nie wiem czy tak jest, czy może jest odwrotnie. Jakieś kosmiczne miliony tych blogów. Na całym świecie mamy około miliona podcastów, a w Polsce w czasie, kiedy to nagrywamy, mamy około 6 tysięcy, trochę powyżej 6 tysięcy podcastów. Jeśli weźmiesz liczbę twórców robiących podcasty to jest 6 tysięcy i to jest 6 tysięcy wszystkich podcastów, które są po polsku. Jest to mała liczba, dlatego teraz w maju 2021 roku jest bardzo dobry moment, aby szybko się nauczyć, jak robić podcasty. Nie trzeba robić od początku genialnych, wspaniałych podcastów, szybko się nauczyć, odpalić podcast i potem go rozwijać, ponieważ dobry podcast jest zrobić trudno. Łatwo jest odpalić podcast, trudno jest zrobić bardzo dobry podcast, wartościowy podcast. Część tych podcastów w Polsce z 6 tysięcy to są podcasty tak zwane widmo, które odpaliły jeden, dwa odcinki, potem człowiek się szybko wypalił albo nie miał czasu, więc wciąż ta liczba jest mała w porównaniu z blogami bądź z kanałami na YouTube. Tutaj nawiązuje chyba do Gonciarza, który jest gwiazdą YouTuba, jakiś czas temu odpalił zupełnie nowy kanał, próbował się przebić. Nie mówiąc, że jest Gonciarzem, tym Gonciarzem i nie dał rady, więc na pewno warto wchodzić w YouTube, na pewno warto wchodzić w Social Media i na pewno warto wchodzić w podcasty. Tym bardziej, że podcasty możesz stworzyć z różnych rzeczy, które wrzucasz w internet.
J.P.: I tym sposobem przejdźmy płynnie do następnego pytania. Od czego zacząć? Czy mamy na przykład […]
J.P.: Od wymyślenia.
J.P.: dobry pomysł to podstawa, ale mamy na przykład jakaś nie wiem, jakiegoś człowieka, jakąś, człowieka, który ma jakąś wiedzę na dany temat, chce się nią jakoś tam podzielić. No i dobra i on się nie zna na tych technikaliach, on nie zna się na mikrofonach, nie zna się na jakimś montażu dźwięku, w ogóle komputer to tam sprawdza pocztę i facebooka. Od czego zacząć?
J.P.: Jest taka aplikacja: ASR. To jest aplikacja ASR, która wygląda niesamowicie prosto, ponieważ jest to jedna aplikacja z jednym kółkiem i można zacząć nagrywać pierwsze odcinki włączając to kółko. Teraz je włączyłem, lecą mi cyferki, czyli coś się nagrywa i ja zaczynam opowiadać, ale to nie jest pierwszy krok. Pierwszy krok to jest wymyślenie podcastu, wymyślenie tego, co chcesz powiedzieć. Stworzenie czegoś to jest podstawa, stworzenie swojego podcastu, wymyślenie podcastu tak, żeby trafić po pierwsze w odpowiednią niszę, po drugie, żeby dawać wartościowe treści. Moim osobistym wrogiem są słabe treści. Treści o niczym. Treści, które opowiadają o przysłowiowej tej marynie. Tak? Nie uwłaczając marynie żadnej. Wymyliścić sprawdzić pomysł, sprawdzić, czy nie ma już podcastów w tym zakresie, w tym temacie, a jeżeli są to jak to zrobić inaczej. Obgadać ten pomysł i najlepiej nie z rodziną, bo rodzina zawsze powie, tak tak, tak tak, tak tak Jędrzeju wspaniały pomysł. Pójść z kolegą na browara, obgadać ten temat, kolega ci powie, w jaki sposób on by to widział. W jaki sposób dociera do niego ten temat, w jaki sposób on rozumie ten temat. Rzucić temat na przykład na Facebooka: Hej, mam pomysł na podcast. To nic, że ci ktoś może ukraść, nigdy ciebie nikt nie podrobi. A zrobisz to inaczej. Dobrze przemyślany pomysł na podcast, dobrze przemyślany pomysł na całą audycję, którą nazywany podcastem, to w ameryce nazywa się show, a podcast czy episode to są odcinki. Dobrze przemyślany podcast, dobrze przemyślana audycja, zrobiona inaczej niż wszyscy to jest podstawa, a technologia przyjdzie z czasem. Pierwszą rzeczą, którą można zrobić to jest właśnie aplikacja ASR. Anna Siergiej Roman, którą można sobie kupić za darmo i można nagrać pierwszy odcinek na telefonie, ponieważ pierwszy odcinek nie musi być genialny i wtedy zaczyna się rozwój. I od tego trzeba zacząć, wymyślić, w jaki sposób będziesz przekazywał swoją wiedzę i o czym będziesz mówić. W ten sposób nie wyprztykasz się z tematów, w ten sposób nie powiesz całemu światu o wszystkim w ciągu trzech odcinków i zaczniesz pracować. Rozwój nie progress, ja wiem, że to brzmi coachem majkiem, ale tak po prostu działa.
J.P.: A to jest bardzo podobne poza coachem Majkiej, to jest bardzo podobne do tego w jaki sposób się tworzy filmy, bo, czy w ogóle fotografuje wszystkie takie wizualne rzeczy. Bo bardzo często dostaję pytania, prowadzę też jakiś kurs fotograficzny itd. Dostaję takie pytanie typu, jaki aparat mam kupić, bo tam nie wiem bo tam filmuje i coś tam. Myślę sobie, no […]
J.P.: I mam 5 tysięcy złotych,
J.P.: No właśnie, jest nagrywa to, coś się rejestruje, no rejestruje się. To nic nie kupuj, nie wiem, to sobie kurs kup, jak dobrze oświetlić jedną lampką pokojową scenę, czy cokolwiek. Bo to nie ma jakby, narzędzie nie ma znaczenia, chodzi o pomysł.
J.P.: pierwszy podcast, który nagrałem to był podcast dla osób uczących się programowania, deweloperów, nie było nagrane nawet na moim mikrofonie. To był mikrofon kolegi za 50 zł przyczepiony do lampki, która stała między nami, żeby wyłapywał. Mamy parcie na bycie idealnym, bo nas tak media nauczyły, a to nie chodzi o to, żeby być idealnym. Chodzi o to, żeby się po prostu rozwijać. Na sam początek po prostu coś nagraj, wymyśl to co chcesz powiedzieć, zrób sobie trochę zapisków. Najlepiej bullet pointy, odpowiedz o tym, żonie, mamie, mężowi, kolegom, żeby to ładnie się ułożyło w głowie, a potem odpalasz komórkę i nagrywasz. To nie będzie idealne, ale to jest dobry start. I pierwszy odcinek masz gotowy, potem można go wrzucić na hosting podcastu, są rzeczy, są hostingi bezpłatne, są płatne. Ja polecam płatne, bo są bezpieczniejsze i w ten sposób trafiasz do Spotify i Itunes. I od tego się zaczyna dobry podcast, od myślenia, przemyślenia, startu, jakkolwiek, a potem rozwoju.
J.P.: A jak z twojego doświadczenia to wygląda, za pewne też różny ludzi mają workflow i w różny sposób te podcasty powstają, ale czy tworzy się scenariusz takiego podcastu, czy bardziej to ma być na zasadzie, że robisz sobie trzy bullet pointy i lecisz z tematem, czy to też zależy od człowieka.
J.P.: To zależy od człowieka, są osoby, którym dasz mikrofon i one zaczynają nawijać, ale tu trzeba umieć w nawijkę. To trzeba umieć mówić do mikrofonu i umieć formułować myśli, problemem czasami jest to, że ludzie odpływają i zaczynają dygresje od dygresji, a potem jeszcze na to dygresje. W końcu to trochę jak z oglądaniem YouTube, zaczynasz jak zrobić ciasto, a kończysz o drugiej w nocy, czy transformers mogą nas zabić. To nie tak, to musi być zupełnie inaczej, musisz wyczuć. Ja na sam początek bardzo polecam robić sobie bullet pointy, czyli trzy, pięć najciekawszych myśli w ramach jednego tematu i ustawić sobie w głowie takie myślenie, że nie musisz wszystkiego powiedzieć od razu. To wynika z bardzo często z naszego przyzwyczajenia, my w szkole byliśmy uczeni bardzo często, nauczyć się od 320 do 350 strony, po czym się stawało na baczność i się mówić a takiego, a takie takiego roku pod grunwaldem starły się wojska, połączone siły wojsk polskich i litewskich oraz krzyżackich. I to jest nudne, o wiele lepiej jest sobie napisać trzy, pięć punktów głównych. Do nich ze dwa trzy podpunkty i zacząć opowiadać. Nie będzie idealnie na początek, ale potem zaczyna się nawijka, zaczynasz się wyrabiać w rozmowie i warto zacząć od bardzo powolnych, od bardzo malutkich kroczków. Troszeczkę na początek, wtedy krok po kroku jest progres, a potem dostaniesz mikrofon i nie jesteś w stanie zacząć gadać. Nie jesteś w stanie przestać, tak jak ja teraz.
J.P.: To jest, muszę potwierdzić, że dokładnie tak to działa, bo ja pamiętam, jak nagrywałem pierwsze odcinki tego programu, no to byłem, aż zdziwiony, bo gdzieś tam studiowałem dziennikarstwo. Myślałem, że to mi pójdzie tak o, że tak siądę, będę gadał i w ogóle nie ma problemu. Całe życie spędzam z kamerami, co prawda po tej lepszej stronie, bo po drugiej i je obsługuje. No ale siadłem przed tą kamerą , miałem prowadzić pierwszą rozmowę, specjalnie sobie zaprosiłem dobrych znajomych, żeby się czuć swobodnie, że wszystko fajnie pójdzie.
J.P.: Dobre podejście.
J.P.: I byłem tak spięty, jak teraz ktoś by sobie zobaczył jakiś pierwszy odcinek, drugi, trzeci, powiedzmy to po prostu siedzę jak z kijkiem nie powiem gdzie i jakiś taki w ogóle, no masakra nie. Super poważne pytania, nic, żadnej dygresji, nic.
J.P.: No sztywniak nie.
J.P.: No straszny sztywniak, a ja naturalnie nie jestem sztywniak, przynajmniej tak mi się wydaje, więc no to było bardzo, bardzo ciekawe przeżycie szczególnie, że tak się porównuję z czasem i też jest, jeżeli i pierwsze odcinki i w ogóle były źle nagrane, ja jako filmowiec ustawiłem zły klatkarz w kamerze przez przypadek, bo coś tam przestawiałem i palcem po prostu miźnąłem i nie zwróciłem uwagi. No po prostu tragedia, znaczy słuchać, widać, ale jakby teraz tak zrobił to bym się czuł taki dosyć no, że słabo. No i co, no i poszło.
J.P.: I jak się robi, jak się naprawia takie błędy to się puszcza, prawda?
J.P.: No tak.
J.P.: Po pierwsze jest dużo, jest mało osób, które to zauważy, no chyba, że to było bardzo poklatkowe i wyglądałeś, jak te dinozaury z lat 80 tych godzilla.
J.P.: Ale i tak większość osób słucha nawet takich wywiadów na YouTube, większość słucha, bo ja po sobie wiem, że ja nie oglądam wywiadu tylko robię coś przy okazji, więc tak naprawdę to jest podcast.
J.P.: Mhmm, z podcastami jest taki problem, że no mimo wszystko podcast według mnie powinien być audio i powinien mieć RSS, ale to jest takie dość fundamentalne, fundamentalistyczne podejście, podcast to tylko audio, zobacz, jak się zawęża. Nie zawęża. Jak się rozszerza znacznie podcastu. Kilku moich klientów mówi, że chce robić podcast i mówi o YouTube. Mówi tylko o YouTube, nawet miałem takiego klienta, któremu powiedziałem, okay nagraj to, ja to jeszcze ładnie zmontuje, wrzucę na hosting podcastów, będziesz to miał w Itunes i w Spotify. Nie nie trzeba, jemu wystarczy Youtube. Nie będę się bronił, nie będę się obrażał, tutaj wychodzi ważny jest tworzenie dobrych treści, ważne jest tworzenie mądrych treści, ważne jest tworzenie wejścia w buty odbiorcy i danie mu takich treści, które są dla niego najlepiej gotowe do użycia albo bardzo rozszerzają mu horyzonty i tutaj ważne spostrzeżenie. Twoja wiedza raz i wiedza gości dwa. Bardzo ciekawie wychodzą miksowane podcasty, przykładem jest Tomek Onyszko, a i to kto robi podcast mieszany. Trochę swoich przemyśleń solo i jakaś ciekawa osoba do podcastu. Wychodzi to świetnie. Tomek ma świetną nawijkę, świetnie gada, ma wielką wiedzę, którą zderza, ale w tym pozytywnym myśleniu, zderze z gościem, a potem w następnym odcinku robi swoje przemyślenia na jakiś temat. Bitcoiny, bezpieczeństwo, tu się obraca w IT, w świetne motywy wchodzi.
J.P.: I tym sposobem przeszliśmy od tej formy wywiadowej podcastów, jakby forma wywiadu jednak, jeżeli nie chcemy, nie mamy na przykład możliwości, no nie wiem spotkania się osobistego, jednak czasami wymaga troszeczkę tych technikaliów. No to co my robimy teraz, w sposób, w jaki my to nagrywamy to jest jednak dosyć skomplikowane, bo ja jakby robię live’y, video dla klientów, mam jakieś tam specjalne od tego oprogramowanie, które wiem, jak obsługiwać. Ja sobie z tego oprogramowania korzystam, mogę sobie takie o przejazdy robić, czary mary, fajnie to wygląda. No tylko, że ja ten program nauczyłem się obsługiwać i obsługuję go jakoś w miarę na co dzień i on jest dosyć skomplikowany tak jakby ktoś używał photoshopa, żeby narysować kółko. No nie potrzeba photoshopa, żeby narysować kółko, wystarczy paint. No i teraz pytanie, czy istnieją narzędzia. Pytanie z tezą, bo domyślam się, że istnieją. Czy isteniją narzędzie, któe pozwalają na prowadzenie takich wywiadów online, które będzie można nagrać zarówno w formie video jak i audio, które są, no nazwijmy to w cudzysłowiu idiotoodporne, każdy jest w stanie je obsłużyć kto ma podstawową wiedzę na temat komputerów, czyli umie włączyć windowsa i sprawdzić sobie fejsa?
J.P.: Pierwszą rzeczą jaką bym polecił to jest po prostu wygooglowanie tego, jak zrobić wywiad i wtedy wyjdą ci minimum trzy narzędzia. Jednym z nich prawdopodobnie będzie Zencaster, drugim będzie Zoom. Zoom z tego, co pamiętam, ponieważ nie używam go nie pozwala na nagrywanie oddzielnych ścieżek, a to jest dobra rzecz. Oddzielna ścieżka to jest Janusz nagrywa ze swojej strony, ja nagrywam ze swojej strony. To wtedy jest o wiele wygodniejsze, ponieważ mamy dwie oddzielne ścieżki, które można złożyć w odpowiednim programie. Jeżeli bardzo nie chcemy robić dwóch ścieżek to można łopatologicznie nagrać to na Skype. Czyli Czyli łączysz się z kolegą koleżanką, z gościem, z gościnią na Skype. W prawym dolnym rogu jest chyba więcej i nagrywanie i jazda. Potem można wyciągnąć z tego cały obraz, wrzucić to w jakiś onlajnowy narzędzie, które oddzieli wtedy obraz od dźwięku i już masz gotowy dźwięk. To nie będzie idealne, ale od tego można zacząć. Innym przykładem jest Zencaster, który może nagrywać obie ścieżki, może nagrywać dźwięk, ale jest płatny do któregoś tam momentu. Można również wykorzystać Streamyard, który bezpłatnie pozwala robić livey i wywiady dokładnie tak jak by robimy teraz, może bez takich fajnych przejść jak teraz zrobiłeś. Streamyard, Zoom, Skype, Zencaster. Cleanfeed to są już ciutkę bardziej skomplikowane narzędzia. Cleanfeed jest tyle fajny, że wymaga jednego przycisku, tutaj bardzo polecam, choć nie zawsze działa.
J.P.: Jak to komputery i oprogramowania.
J.P.: Ja bardzo polecam po prostu sobie ściągnąć, zalogować się, spróbować na pięciu. Po prostu zadzwonić do kolegi, koleżanki i pogadać z nim, z nią trzy minuty i wtedy to ściągnąć i zobaczyć, co najlepiej działa, co najbardziej rozumiesz. W IT jest dosyć takie przeświadczenie, że jak coś działa to nie jest głupie, chociaż może niekoniecznie genialnie jest to zrobione. Podcasty są na tyle proste, że musi być dźwięk, jeżeli ten dźwięk jest wymiarach taktowanych, nie jest to nagrane ziemniakiem, nie szczeka pies dookoła, nie latają dzieciaki, a jest jakość to to jest już akceptowalne do podcastu. Im lepsza jakość, tym lepszy odbiór, byleby to nie burczało, brzęczało i nie psuło życia.
J.P.: A jak taki powiedzmy rynek podcastowy w Polsce wygląda, wspomniałeś o tym, że podcastów w Polsce jest około 6 tysięcy. Ja tam robiłem jakiś research, ale zdziwiłem się bardzo, że to jest taka niewielka liczba, bo no myślałem, że jest co najmniej kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy, bo mamy prawie 40 milionów ludzi w kraju nie.
J.P.: Przy tym dużo przedsiębiorców, a mnóstwo przedsiębiorców używa podcastów, mnóstwo, mnóstwo z tych 6 tysięcy.
J.P.: Jakie są tendencje, bo zakładam, że jeśli teraz jest 6 tysięcy, ich będzie przybywać, no bo siłą rzeczy ich musi przybywać, bo to jest jeszcze naprawdę mało jak na taki spory europejski kraj. Jakie są tendencje, czy na przykład powstaje dużo takich, nie wiem, takich autorskich audycji, że jakiś mądry człowiek, mówi coś o mądrych rzeczach, czy może są na przykład bardzo popularne wywiady z jakimiś ludźmi. Jak to wygląda w Polsce? Czy w ogóle?
J.P.: Dotykamy formatu podcastu i ogólnie podcastów, skupmy się na Polsce, no bo tutaj mieszkamy, tutaj najczęściej pracujemy i tutaj najczęściej rozmawiamy, tutaj najczęściej tworzymy treści. Są oczywiście osoby, które tworzą treści po angielsku. Jeden z moich klientów niedawno stwierdził, że do odcinka z okrągłą cyferką będzie robił po polsku, a jednak o sprzedaje na zachód, więc dlatego od tego odcinka z okrągłą cyferką przejdzie na język angielski. W świecie angielskojęzycznym podcasty są niesamowicie rozwinięte, Mateusz Sójka, to jest szef PolDigi, jednej z fajniejszych hostingowych platform dla podcastów, niesamowicie oddany podcastom. Mówi wydziela takich 6 stopni rozwoju rynku podcastowego. 6 stopień to są Stany Zjednoczone, gdzie najpierw są podcasty, a potem radio. Pierwszy stopień to jest tam, gdzieś coś kiedyś, wiesz w głuszy nagrywa i wrzuca na jakieś Spotify. Polska jest mniej więcej po środku, gdzie już zaczynają rosnąć podcasty, ale wciąż radio jest bardzo silne. Podcast w porównaniu do radia jest wciąż w Polsce słabszy, ale zauważ tendencję. Polityka nam niestety nie pomaga w tym, żeby słuchać radia, dlatego radio 3,5,7 powstało. Radio 3,5,7 co robi, robi podcasty również, czyli te fragmenty swoich, swojego radia na żywo, które potem będzie można odsłuchać, na razie dla patronów, za niedługo dla wszystkich, a pewnie dla patronów tam jakieś najlepsze kąski. Rynek podcastów w Polsce rośnie, rynek podcastów w Polsce rozwija się i rozwija bardzo szybko. W tej gonitwie wiele podcastów jest tworzonych i zostaje. Po pięciu, po siedmiu, po ośmiu odcinkach po prostu zostaje. Podcasty mają to do siebie, że tutaj liczy się bardziej jakość treści oraz systematyczność. Systematyczność przejawia się w tym, że jeżeli robisz coś raz na dwa tygodnie, raz na miesiąc to warto żebyś to robił długo. Nie ulegajmy, jeżeli chcemy tworzyć podcasty, nie ulegajmy takiemu parciu, żeby robić podcasty co tydzień co dwa. Proponuję, żeby zacząć najpierw co miesiąc, bardzo dopracowany odcinek, tworzyć co miesiąc bardzo dopracowany odcinek, a jeżeli to chwyci i jeżeli zaczną ludzie tego słuchać, a najlepszym przykładem jest, że to wraca do Ciebie, czyli a słyszałem w podcaście, a znam z podcastu, no tak mówiłeś o tym w podcaście. To wtedy, to znaczy, że to się przebija, ludzie zaczynają Cię słuchać, ja bym tak stwierdził, pół roku trzeba na to i wtedy zwiększyć częstotliwość. Systematyczność i bardzo dobry kontent. Weźmy pod uwagę, że część z tych 6 tysięcy podcastów odpadnie, a osoby, które odpowiednie długo będą wrzucać ten kontent po prostu będą wygrywać.
J.P.: To skoro omówiliśmy już powiedzmy to, że kontent jest ważny to powiedz, jaki kontent podcastowy Ty byś polecił, jakiś kilku Twoich ulubionych podcasterów, kilka ulubionych podcastów, które mógłbyś polecić słuchaczom i widzom.
J.P.: Oprócz polskich gigantów, czyli Marka Jankowskiego Mała wielka firma, więcej niż oszczędzanie pieniędzy Michała Szafrańskiego, jestem przeogromnym fanem Pata Flynna. Pat Flyn to jest jeden z takich gigantów podcastów światowych, facet, który zaczynał od podcastingu. Ja go słuchałem, kiedy przywiozłem sobie Ipoda z Alaski i to był taki facet, który i był no malutki, skromniutki i jak tak mówił to tak trochę się wstydził, no tutaj opowiem o biznesie i w ogóle jest fajnie, bo biznes jest dobrze robić po kilkunastu latach. To jest gigant Podcastu, który uczynił z tego podcastu taką walidację, uwiarygodnienie swoich, swojego kontentu. Polecam Pata Flynna, żeby zobaczyć jak on robi, posłuchać, on ma niesamowitą energię i ogromną empatię. Świetny jest Tim Feris, który tworzy podcasty nawet kilkugodzinne, ale to są podcasty niesamowicie dobrze przygotowane. On ma też grupę osób, która mu robi research, więc on potem siada i wie o czym mówić. Z polskich jestem niezwykłym fanem Macieja Aniserowicza, ale to dlatego, że tworzy podcasty również dla branży IT, a Maciek Aniserowicz robił podcasty z nim to było modne i Maciek jest o tyle fajny, że on ma tą naturalną giętkość, naturalność w sobie, on ma też wiedzę i charyzmę i to jest świetne. Mikrofon zabiera około trzydziestu, tak na pi razy oko, około trzydziestu procent energii, dlatego Maciej to robi świetnie, bo on z siebie daje więcej niż na co dzień. Takie mam wrażenie i dlatego mu to świetnie wychodzi. Kto jeszcze z polskich. Lubię Osmana, lubię Mirka Burnejko, lubię też radiowców, którzy weszli do podcastu, to jest Katszyder Bugajskiego na przykład. Ja też mocno siedzę w Marketingu, marketing podcastu to też jest jedna z moich działek, więc Social media marketing, Social media marketing to jest Mike Stelzner. Business Marketer to jest akurat polski podcast Łukasza Kosuniaka pierwszy podcast, to też jest myśl, pierwszy sezon swojego podcastu czytał swoją książkę. Zrobił audiobooka. Szymon Negacz, jeżeli ktoś się interesuje sprzedażą, Marcin i Finanse bardzo osobiste. Lubię tych ludzi, ponieważ oni przygotowują treść, to nie jest Yolo, ponieważ uważam, że powinniśmy szanować czas naszych odbiorców. Mnie samego wkurza, jeżeli słucham podcastu i w którymś momencie on jest o niczym. Zmarnowałem czas, a mogłem na przykład poczytać książkę i wtedy trochę się obrażam na podcastera i wtedy nie zawsze słucham podcastu następnego, następnego odcinka.
J.P.: [,,,]
J.P.: Tak, ja to nazywam fermentacją tekstu lub fermentacją kontentu. Jednego pierwszego dnia coś sobie piszesz, przemyślisz, drugiego trzeciego dnia, gdzieś to zobaczysz, popatrzysz, piszesz, skreślisz, wykreślisz, po pięciu dniach, jeżeli konwentowi poświęcisz 15 minut dziennie masz gotowy scenariusz, który masz już w głowie i Ci łatwiej opowiedzieć, i możesz przygotować scenariusz dla gościa. Możesz przygotować scenariusz dla siebie, im lepiej sfermentowany kontent tym po prostu wygodniej, im tym lepiej i tym większą jakość dajesz odbiorcom, a odbiorcy to jest złoto i tutaj chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na ilość odsłuchań. Ilość odsłuchań jest ważna, ale najważniejsza jest ilość osób, które wracają do Ciebie. Nie tysiące zasięgów, bo lekami się nie najesz, a możesz się najeść o wiele bardziej osobami, może osobami, biznesem, robieniem biznesu, robieniem relacji z osobami, które do Ciebie wracają. Nie ilość a jakość to jest ważne w podcastingu. To jest niesamowicie romantyczne, co ja mówię, ale no ja w to wierzę. Róbmy dobrze albo starajmy się nie robić.
J.P.: Myślę, że to jest bardzo fajna puenta na koniec, róbmy dobrze albo starajmy się nie robić albo starajmy się robić dobrze.
J.P.: Starajmy się robić bardzo dobrze.
J.P.: Podcasty, super. Powiedz jeszcze powiedz, gdzie Cię znajdziemy, gdzie się można zapisać do twojego newslettera, gdzieś tam cię namierzyć na social mediach wszelakich.
J.P.: W social mediach nazywam się Jędrzej Paulus i najczęściej panoszę się na LinkedIn, ponieważ tam jest jeszcze co najmniej dużo osób, którym mogę coś zaproponować, które mogą się ode mnie czegoś się nauczyć i od których ja się mogę czegoś nauczysz, ponieważ nie pretenduje do tego, żeby być alfą i omegą podcastingu w Polsce. Są osoby mądrzejsze ode mnie, które bardzo szanuję i które bardzo pozdrawiam. Więc Jędrzej Paulus na LinkedIn, facebooku również nazywam się Jędrzej Paulus, mam również bloga, blog nazywa się Podcastuje.pl, pisane przez c, Podcastuje.pl. Z mojej prawej dla osób, które oglądają jest taki uśmiechnięty troll na mikrofonie, który jest tak naprawdę mikrofonem brodatym. Podobno to ja. Tylko nie mam jeszcze zielonych okularów. Podcastuje.pl, Podcstujepl, na Instagramie, na Facebooku również mam fanpage Podcastuje, tam najczęściej dzielę się informacjami, są posty, najczęściej jak zrobić podcast. Newsletter kurs podcastu, kurs podcastu.pl to jest mój newsletter, który odpaliłem na początku roku, obecnie mam 150 subskrybentów i w ramach podziękowania dla osób za to, że mogę trafić dokładnie do nich, wręcz intymnie, tak jak podcastem do czyichś uszu. Tylko ty i ja rozmawiamy. W ramach podziękowania dla osób, które subskrybują mój Newsletter, tam jest bardzo dużo treści, które nie wychodzą na social media, ponieważ, moim wielkim celem jest stworzenie fajnych podcastów z fajnymi treściami z wartościowymi treściami, więc kurs podcastu to są moje przemyślenia, moje obserwacje i porady w jaki sposób obecnie wyglądają trendy w Polsce. Dlaczego warto robić podcast, no i jak zrobić dobry podcast, progres nie perfekcja. Facebook, LinkedIn, Instagram, Blog Podcastuje i kurs podcastu pl.
J.P.: Super, bardzo Ci jeszcze raz dziękuję za rozmowę. Była bardzo ciekawa, sam jako człowiek, który pretenduje do miana podcastera w przyszłości mam nadzieję, że też mi, jakby też się dużo dowiedziałem. Mam nadzieję, że kilka rzeczy już mam w głowie, żeby troszkę zmienić, troszkę poprawić i spróbować z niektórymi rzeczami popracować.
J.P.: Zapraszam, chętnie zawsze pomogę.
J.P.: Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę.
J.P.: Dziękuję Ci bardzo, do usłyszenia.
J.P.: Wszystkie linki, o których mówił Jędrzej będą oczywiście w opisie tego odcinka. No i co zapraszam już za tydzień, jak zawsze w środę o 10 na kolejny odcinek Zdalnie o onlajnie. Do zobaczenia.